Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas skolotājas
piedalījās Europass Teacher Academy kursos
“Māksla un daba: ilgtspējīga koncepcija visiem skolotājiem” Romā, Itālijā.
Daba vienmēr ir bijusi mākslinieku iedvesmas avots.
Mūsdienās daudzi mākslinieki veido savus mākslas darbus, lai veicinātu
sabiedrības izpratni par vides jautājumiem un ilgtspējīga dzīvesveida nozīmi.
Katrā mācību priekšmetā skolotāji var izmantot vienkāršas mākslinieciskas
metodes, lai veicinātu skolēnu izpratni par ilgtspējību, cieņu pret dabu un
pilsētvidi. Māksla var būt lielisks līdzeklis, lai skolēni varētu pētīt dabu un
pilsētvidi, aktivizēt kritiskās domāšanas prasmes, uzlabot attiecības ar
citiem, atrast dzīves jēgu, novērtēt apkārtējo pasauli, veidot ilgtspējīgu dzīvesveidu.
Kursos skolotājas iepazina, praktizēja vides mākslas
vēsturi. Nodarbībās tika akcentēta nepieciešam paaugstināt sabiedrības izpratni
par ilgtspējību. Praktiskā daļa ietvēra dažādas mākslas aktivitātes, kas
iedvesmotas no dabas, mākslas un arhitektūras, kuras balstītas uz ilgtspējīgu
pieeju gan iekštelpu, gan āra aktivitātēs.
Nodarbībās piedalījās skolotāji no Latvijas, Igaunijas,
Polijas, Spānijas, Rumānijas, Ungārijas. Ievada nodarbībā bija dalībnieku skolu
prezentācijas. Dalībnieki iepazīstināja ar sevi, savu pārstāvēto skolu un
valsti.
Kursu praktiskajās nodarbībās bija izvēlēti mākslas
veidi, kuros var izmanot otrreiz lietojamus materiālus, lai tos ekonomiski
izmantotu un saudzētu dabu. Tika pārstrādāti dažādi papīra izstrādājumi.
Jauniegūto papīru izmantojām kā fona materiālu mākslas
darbiem, japāņu grāmatu iesiešanas tehnikā gatavojām grāmatas un to vākus. Mākslas
darbos izmantojām dabiskos pigmentus – kurkumu apdrukā, marmorēšanas tehniku –
suminagaši, herbarizētus dabas materiālus. Veidojām kolāžas, kurās izmantojām
papīra pārpalikumus, saturiski akcentējot savas emocijas dabā vai pilsētvidē.
Apguvām eksperimentālās grafikas tehniku: tetrapaku
kartona tehniku. Iedvesmojoties no āra aktivitātēs vērotajiem kultūrvēstures
pieminekļiem, Romas arhitektūras objektiem, veidojām skices. Tās iegravējām un
(vai) iegriezām izlietotas tetrapakas materiālā, lai apdrukas tehnikā
izstrādātu miniatūras.
Nodarbību laikā skolotāji dalījās pieredzē par mācību
metodēm radošās domāšanas, ilgtspējas izpratnes pilnveidē.
Kursos gūtās idejas, prasmes, materiālu izmantojumu,
izstrādājumu veidus skolotājas pielieto savos mācību priekšmetos, kā arī vadot
nodarbības citu skolu skolēniem un skolotājiem, ģimnāzijas Erasmus+ sadarbības
skolu pārstāvjiem.