Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas “ERASMUS+” akreditētais projekts NR. 2023-1-LV01-KA121-SCH-000119937
Projekta mērķis ir veicināt skolēnu
interesi un izpratni par videi draudzīgu paradumu nepieciešamību, vēlmi
rīkoties atbildīgi, prasmi meklēt ilgtspējīgus risinājumus, lietot svešvalodas
un IT.
Viena no ģimnāzijas skolēnu 2023./2024.
mācību gada Erasmus aktivitātēm ir īstermiņa mobilitāte IES José García Nieto
(José García Nieto vidusskola) Las Rozas de Madrid, Madridē, Spānijā. Mērķi ir
uzsākt sadarbību ar šo skolu un, apmeklējot Vidusjūras reģiona valsti,
apmainīties ar pieredzi, kā tiek izglītoti jaunieši, veidota izpratne par
ilgtspējīgu dzīvesveidu un klimata pārmaiņu ietekmi Spānijā, un kādi
ilgtspējīgas attīstības risinājumi ir Latvijā, salīdzināt Vidusjūras un
Latvijas mežu augu sugas, to aizsardzību un izmantošanu.
Alūksnes jaunieši vairākām auditorijām José
García Nieto vidusskolā prezentēja savu valsti, pilsētu un Ernsta Glika
Alūksnes Valsts ģimnāziju:
Dabaszinību
stundas, praktiskās aktivitātes skolas dārzā, dabas parkos.
Dabaszinību
stundās skolēni mērīja skābekļa līmeni klasē, kas mūsu ģimnāzijā tiek katrā
klasē noteikts automātiski.
Nākošajā stundā
stādīja dažādus dārzeņus. Vienā no bioloģijas stundām vāca nopļautās zāles
atliekas un ravēja nezāles skolas dārzā. Latvijā šī ir ļoti ierasta lieta, kuru
māk un spēj darīt jebkurš. Izrādījās Las Rozas skolēniem nav tādas pieredzes.
Nodarbībā kopā ar
vienu no klasēm un bioloģijas skolotāju dalībnieki sēja dažādu augu sēklas, lai
vēlāk skolēni tās varētu stādīt savā skolas dārzā. Jaunieši apmainījās ar savu
pieredzi un viens otram ieteica, kā to izdarīt vieglāk un ātrāk.
Projekta dalībnieki
piedalījās arī sporta stundā, kur bija jāspēlē “aklais futbols”, lai skolēni
labāk izprastu aklus cilvēkus un kādas viņiem ir grūtības.
Dabas parkā, kas
atrodas netālu no skolas, spāņu jaunieši iepazīstināja ar viņu veidoto
projektu. Abu skolu jaunieši pētīja un salīdzināja līdzīgās un atšķirīgās augu
sugas Latvijā un Spānijā, kā arī pārrunāja apstākļus, kuros tie labāk aug.
Projekta
dalībnieki gida pavadībā apmeklēja Luis Ceballos Arboretum (dendrāriju), dzīvu
muzeju ar vairāk nekā 250 dažādām vietējām sugām. Skolēni pētīja vietējos augus
un no eksperta uzzināja par Vidusjūras dabiskajiem biotopiem, Spānijas
populārākajām, kā arī retākajām un aizsargājamām augu sugām. Uzzināja arī par
viņu pētītajām metodēm, piemēram, kā aizsargāt putnus no ietriekšanās augstu
debesskrāpju stiklos vai sveķu izmantošanu dažādās nozarēs. Jauniešiem bija
interesanti redzēt dažādās augu un dzīvnieku sugas brīvā dabā.
Spānijas kultūra, māksla, vēsture un tradīcijas.
Kultūrvēsturiskā
ekskursijā Madrides vēsturiskajā centrā projekta dalībnieki apzināja
nozīmīgākos kultūrvēstures pieminekļus: Madrides vecpilsētu, Kristāla pili,
Madrides karalisko pili, kā arī vēroja karaļa
un karalienes sagaidīšanu. Jaunieši vecpilsētas centrā apmeklēja 0 km, t. i.
vietu Spānijā no kurienes tiek mērīts attālums uz citām Spānijas pilsētām.
Projekta
dalībnieki apmeklēja Segoviju, pasaules mantojuma pieminekli El Escorial
klosteri, bijušo Spānijas galvaspilsētu Toledo. Spilgtākie iespaidi par Toledo:
šaurās ieliņas, draudzīgie iedzīvotāji, ielu muzikanti un Toledo katedrāle, kas
ir ļoti skaista. Braucienā jauniešiem bija iespēja apskatīt 2000 gadus vecu
akveduktu.
Projekta
dalībnieki ieguva ļoti pozitīvus iespaidus par Spānijas kultūru un cilvēkiem,
kas ir ļoti viesmīlīgi, iepazina daudz jaunus cilvēkus citā valstī un patiesi
izbaudīja laiku uzņemošajā ģimenē. Pozitīvu iespaidu atstāja arī gardā spāņu
virtuve.
Viesojoties ievērotās atšķirības.
Spānijā mācību
procesā saziņa notika ļoti emocionāli, paši cilvēki bija skaļi un ekstraverti. Latviešiem
skolas vide likās nedaudz haotiska, taču
tajā pašā laikā mierīga, bez stresa. Neizskatījās, ka kāds par kaut ko uztrauktos.
Skolas noteikumi
aizliedz ienest un izmantot telefonus skolā. Jauniešiem, kuri nav sasnieguši 16
gadu vecumu, nav atļauts iziet no skolas teritorijas. Skolā nav video
novērošana kameras. Gaiteņi un klases ir ļoti krāsaini, klasēs ir logi uz
gaiteņiem.
Las Rozas
vidusskolā nelieto PowerPoint programmu. Tas
ietekmē prezentāciju veidošanas kvalitāti. Spāņu skolēni tās veidoja papīra
formātā. Spānijas skolā uzdevumi mācību stundās un projektu darbi latviešiem
šķita vienkāršāki, vieglāki nekā Latvijā. Mūsu ģimnāzijā mācību kabineti ir
tehniski labāk aprīkoti. Latvijā ir labāka interneta kvalitāte.
Nedaudz atšķīrās
domāšana un laika plānošana. Latvieši visu dara steidzīgi un ļoti punktuāli,
bet spāņi šķita mierīgāki, viņi nepārslogoja sevi.
Pārsteidzošs bija spāņu
dzīves ritms - īsākas darba dienas, cita iekšējā mācību sistēma un vēlās
pusdienas, kā arī vakariņu laiks no 21:00 līdz 23:00.
Spāņi ļoti
aizrautīgi gatavo ēst, ar mūziku. To pārsvarā darīja vīrieši. Interesanti bija
tas, ka spāņi viens otru pie galda negaida, tie sāk un beidz ēst tad, kad tie
vēlas. Viņi daudz izmanto eļļu, piemēram, arī sviesta vietā, jūras veltes un
tomātu mērci. Ēdieni bija garšīgi, bet ļoti neierasti.
Vai ir lietas ko vajadzētu ieviest mūsu ģimnāzijā
Krists Aizups
uzskata, ka mūsu skolas vide ir patiešām ļoti pozitīva un jauka, un neprasa
nekādas pārmaiņas skolā.
Rihards Kārkliņš,
salīdzinot abas skolas, izvēlētos mācīties ģimnāzijā Alūksnē. Viņš to pamato ar
iespēju kārtīgāk pievērsties mācību darbam, kvalitatīvākām tehnoloģijām,
internetu, pieejamajām Microsoft Office lietotnēm -Word, PowerPoint, Excel.
Rihards novērtē
labās puses Spānijas skolā. Mācību stundas notiek divās valodās, bieži vien - angļu
valodā. Lielai daļai skolēnu un darbinieku ir ļoti labas angļu valodas prasmes.
Komunikāciju starp studentiem veicina aizliegums skolā neizmantot mobilos
telefonus.
Sabīne
Līdaciņa atzīst, ka mūsu skolas sistēma
un mācību norise ir laba. Tā gan reizēm sagādā pārāk lielu stresu un nelielu
pārslodzi, taču, lai ko iemācītos un gūtu labus rezultātus ir jāiegulda darbs. Viņas
uzmanību piesaistīja mācību procesā gatavotie telpiskie modeļi, piemēram, auga
šūna ar tās sastāvdaļām. Šādu praktisko darbu iekļaušana mācību procesā palīdzētu
vairāk izprast uzbūvi, funkcijas un konkrēto elementu nozīmi, kā arī vienkārši
vieglāk būtu iemācīties un iegaumēt informāciju.
Atziņas
Jaunieši atzīst,
ka pilnveidoja angļu valodas lietošanas prasmes, iemācījās dažas frāzes spāņu
valodā.
Projekta
dalībnieki ieguva jaunas zināšanas par augu daudzveidību Spānijā un
atšķirīgajiem augšanas apstākļiem Spānijas klimatā. Atzinīgi novērtēja Spānijas
iedzīvotāju rūpes par savu apkārtējo vidi, iekopto dārzu un to, ka viņiem rūp
dabas aizsardzība tikpat ļoti, cik mums.
Projekta
dalībnieki ieguva jaunus draugus, guva priekšstatu par spāņu tradīcijām un kultūras
vērtībām. Iemācījās novērtēt situāciju un priekšrocības kādas ir Latvijā.